avatar
Куч
12437.46
Рейтинг
+4555.44

Нигора Жумаева

Мақолалар

Жисмоний тарбия гигиенаси

Таълим ва тараққиёт
Илм-фан
Гигиеник омиллар деганда инсонларнинг ўзини турли ифлосликлар, кир, чанг-тўзонлардан сакланишдаги асосий тадбирлар тушунилади. Турли меҳнат, жисмоний ҳаракатлар, спорт машғулотлари, иссиқлик ва бошқа сабабларга кўра одамлар терлайди. Бунда тер орқали турли кераксиз моддалар ташқарига чиқади ва ташқи томондан эса кўринмас микроблар, чанг ва турли зарарли моддалар терига ёпишади. Уларни ўз вақтида ювиб-тозалаб турмаса ёқимсиз ҳидлар, қатлам кир-чанглар юзага келиб, баъзи касалликларнинг вужудга келишига сабаб ҳам бўлиши мумкин. Шу туфайли одамлар ҳар куни эрталаб тиш, оғиз бушлиги, қўл, юз, бўйинларни ювиб туриши, ваннада чўмилиб олишларига тўғри келади. Шу билан бир қаторда, ўтириш, ётиш, ухлаш жойларини тоза тутиш, кийимларнинг ифлос бўлишига йўл кўймаслик керак.

Лимон,мёд,чеснок – вот ингредиенты волшебного “эликсира молодости"

Мир рецептов
Жамият
 
рецепт эликсира молодости - лимон мед чесноклимон+мед+чеснок=эликсир молодостисмесь лимон+мед+чеснок = эликсир молодости
Что же в нем волшебного, спросите Вы?
А то, что смесь эти казалось бы обычных продуктов образуют очень эффективно оздоравливающий весь организм напиток!

Салбий эмоциялар саломатлигни издан чиқаради.

Саломатлик сирлари
Саломатлик
Инсон ташқи олам билан турфа муносабатларда бўлади, ҳар хил одамлар билан муомала қилади. Айниқса, руҳий ҳолат билан жисмоний ҳолат ўртасидаги мувозанат, барқарорлик, уйғунлик, сиҳат-саломатлик узвий боғлиқ бўлади. Бунда ташқи таъсирлар туфайли юзага келган ички ҳолатни бошқара билиш – катта ирода маҳсулидир.

Эмоция – бу биологик эҳтиёжларни тезда баҳолаш ва қондиришга бўлган зарурият ҳисобланади. Эмоциясиз ҳаёт бўлмайди. Эмоциялар (эҳтирослар) – субъектив сезги сифатида турларнинг сақланиб қолишида яшаш учун курашда муҳим аҳамият касб этади ва улар бош миянинг махсус лимбик қисми томонидан бошқарилади ҳамда дастлаб бош миянинг пўстлоғига йўналтирилади, сўнгра вегетатив асаб тизими ва эндокрин безлар орқали ички аъзоларга йўналтирилади, шунингдек, тезда бутун танани тўлиқ қамраб олади. Оиладаги, ишдаги ва жамиятдаги зиддиятлар салбий эмоционал қўзғалишга сабаб бўлади, нохуш қўзғалишлар бош мияга тарқалса неврозларни, аъзоларга тарқалса турли ички касалликларни келтириб чиқаради. Салбий эмоциялар инсон саломатлигига ўзининг таъсирини ўтказиб, турли касалликлар ривожланишига ва сурункали хасталикларнинг қайталанишига олиб келади.

Ёмон сўз ёддан чиқмас

Мустаҳкам оила - юрт таянчи
Оиладаги бола ҳаётига тааллуқли катта ўзгаришлар катталар ўртасида ҳам алоҳида бир руҳий кескинликни келтириб чиқаради.
Аммо, бундай катта ўзгаришлар болаларнинг ўзларига воқеаларнинг бевосита бошлангунича унчалик руҳий таъсир қилмайди. Чунки улар ҳаётий тажрибалари камлигидан бўлғуси ташвишлар тҳғрисида катта тасаввурга эга эамас. Айтайлик, бола мактабга боришини уйда кўп эшитиб юради, аммо бу воқеа билан боғлиқ, мактаб боласи, ўқувчининг зиммасига қанчалар ташвиш ва вазифалар алоҳида юкланиўшини у ҳали тўлиқ тасаввур ҳам қилмайди, натижада, болада ушбу ишларнинг бевосита бошланиши олдидан унда  руҳий танглик бевосита эртага мактабга бориш керак бўлгандагина бошланиши мумкин. Бошқа пайтларда у мактаб нима ва у болага қандай қийинчилик ва қувончлар келтириши тўғрисида чуқур ўйламайди. Бу воқеа одатда ҳаёт тажрибалари  кўп бўлган ота-оналар ўртасида кўпроқ ташвишлар туғдиради. Ота-оналар ўз болаларининг бошқа болалар билан қандай муомалада бўлиши, ўз боласининг соғлиги, жисмоний томонлари билан боғлиқ масалалар тўғрисида кўп ташвиш тортадилар. Қарабсизки, мактаб яқинлашиб келиши болага эмас, кўпроқ катталарга руҳий ноқулайликлар туғдиради. Бу ҳол эса оила руҳий муҳитига жиддий таъсир қилмай қолмайди.

Ҳақиқий ишонч – эркин фикрда

Мустаҳкам оила - юрт таянчи
Оилада фарзанд туғилган дақиқаданоқ у эркин инсон, хоҳласа бақиради, хоҳласа индамасдан онасининг кўкрагига ёпишади. Аммо, биз катталар у инсондан кўпинча мана шу эркинлик туйғусини ва эркинлик ҳуқуқини тортиб олмогқчи бўламиз, у хоҳламаган пайтида эмизамизу унинг хоҳишига қарамасдан кўтариб безовта қиламиз. Инсон ҳуқуқи ақидасидан келиб чиқиб оилада тарбия масаласига ёндошадиган бўлсак, биз фарзандларимизни 1-чи ўринда эркинликка ўргатишимиз лозим. Фақат  эркин инсонгина мустақил бўлади ва фақат мустақил фикрлайдиган инсонгина ҳар қандай ҳаёт шароитида ҳам ўз ўрнини топа олади.

Қизингиз турмушга тайёрми ?

Мустаҳкам оила - юрт таянчи
 «Биз севишиб оила қургандик. Аммо, ширин турмушимиз узоққа бормади. Гўёки мен кир ювишни, уйга қарашни, овқат пишришни қойиллата олмас эмишман. Шу арзимас сабаблар билан эрим мени бир неча марта калтаклади, ҳатто «қўполсан» деб ҳақорат қилди. Охири, ажрашдик. Тўйдан олдин у «сени бошимга кўтариб юраман», дерди. Тўй ўтгач бунинг акси бўлди. Умуман севги деганларига ишонмай қўйдим... 

Сурхондарё… Ойсара».

Сут билан кирган меҳр

Мустаҳкам оила - юрт таянчи
«Ҳар бирингиз аёлларингизни ўзингизни севгандай севинг», ҳар бир оиланинг асоси бўлмиш бу ибора эски илоҳий китобларнинг биридан олинди.  Жамиятдаги ижтимоий оила тушунчаси ўз ичига жуда кўп жиҳатларни қамраб олади:  биологик – эр-хотин, иқтисодий – мол-мулк, уй-рўзғор, ҳуқуқий – никоҳ, оиланинг жамият орасидаги конституциявий бурчи, маънавий – эр-хотин, ота-она ва болалар ўртасидаги меҳр-муҳаббат  ва бошқалар.

Одобнома бўйича мавзуларнинг мазмуни ва болаларга ўқиб бериш учун шеър, мақол ва ҳикоялар

Мактабгача таълим
«Одоб саломдан бошланади»

Инсонлар бир-бирларини кўрганларида «ассалому алайкум» дейдилар.
Ассалому алайкум дегани, сизга тинчлик тилайман! дегани. Биз ҳам эрта тонгдан уйқудан туриб, юз қўлларимизни совунлаб ювиб, сочиққа артиниб, келиб аввал оиламиздаги катталарга: буви, буважонларга ота-оналаримизга, ака, опаларимизга қўлимизни кўксимизга қўйиб салом берамиз.
Саломлашишнинг ҳам қоидалари бор: Хонага кирган киши биринчи бўлиб ўтирганларга — Ассалому алайкум! -деб салом беради. Алик олувчи «Ваалайкум ассалом» деб жавоб қайтаради. Катта кишиларга ёшлар биринчи бўлиб ҳурмат билан салом берадилар.

Овқатланиш одоби

Мустаҳкам оила - юрт таянчи
Овқатланиш одоби покликка, тозаликка асосланмоғи лозим. Таомни қошиқ билан ейишига карамасдан киши ким биландир қўл бериб кўришиши, баданини силаши мумкин, булар эса турли-туман микробларнинг инсон қўлига ёпишиб олишига имкон яратади. Микроблардан сақланиш эса саломатлик гарови.

Кийим, ҳусн, одоб - маданият рамзи

Мустаҳкам оила - юрт таянчи
Бизда азалдан ота-онага ҳурмат, эҳгиром кўрсатиш қарор топган. Ҳар бир фарзанд ўз ота-онаси билан фахрланиши лозим. Ота-она ҳам ўз навбатида фарзандлар ифтихор қилишга лойиқ кишилар бўлмоғи даркор. Чуқур ўйлаб кўрилса, Шарқ фалсафасининг мазмуни ҳам шундан иборат.
Зеро, шарқона фалсафий одоб инсон маънавиятини гўзаллаштириб, унинг қадр-қимматини юқори кўтарувчи омил ҳисобланади. Одобли инсон ҳар доим халқ ичида эъзозлидир. Одобли боланинг таълим-тарбияси ҳам одобли бўлади. Мана шу одоб-ахлоқ панд-насиҳат ва ўгитлар асрлар оша авлоддан- авлодга ўтиб борувчи умрбоқий маънавий бойлигимиз. Бизнинг миллий шарқона одобимиз инсониятнинг орзу истак, эзгу ниятидан келиб чиққан бўлиб, умуминсоний қадриятларни ўзида мужассам этади. Уларда халқпарварлик, маърифатпарварлик, ҳалоллик, ростгўйлик, сахийлик каби инсоний хислатлар тарғиб қилинса, худбинлик, ўғирлик, эгрилик, бахиллик, ялқовлик, жаҳолат, жоҳиллик доимо қораланиб, фош этилади. Бугунги кунда буюк бобокалонларимиз Форобий, ибн Сино, Беруний, Хоразмий. Низомий, Жомий, Алишер Навоий ва Бобур каби ажойиб уламоларимизнинг бизга қолдирган ўлмас табаррук асарлари дастуриламал бўлиб хизмат қилмокда.

Дидактические игры и упражнения для развития мелкой моторики рук и пальцев

Ота-оналар учун
В дошкольном возрасте самое пристальное внимание надо уделять развитию мелкой ручной моторики. Сначала развиваются тонкие движения пальцев рук, затем появляется артикуляция слогов. Развитие и улучшение речи находится в прямой зависимости от степени сформированности тонких движений пальцев рук. Так, на основе проведеннмх медико-психологических опытов и обследования большого количества детей была внявлена следуюш, ая закономерность: если развитие движений пальцев соответствует возрасту, то и речевое развитие находится в пределах нормы. Если же развитие движений пальцев отстает, то задерживается и речевое развитие.

Ота-онанинг фарзанд олдидаги бурчлари

Мустаҳкам оила - юрт таянчи
Биламизки, бола дунёга келиши билан ота-она унинг одоби, келажаги ҳақида қайғура бошлайди. Инсоний фазилатларни сингдиришга ҳаракат қилади. Имом ибн Кудома ўзининг: «Минхожул-косидин» номли китобида бир неча одобларни зикр килади: «Бола вояга етиб, унда фикрлаш аломатлари намоён бўлса, уни яхши кузатиш ва аҳволини ўрганиш лозим бўлади. Чунки боланинг қалби содда ва тоза бўлиб, у ҳар қандай нақшни қабул қилишга тайёр. Агар яхшиликка одатлантирилса, яхшилик билан улғаяди. Унинг савобига ота-она ва тарбия берувчилар шерик бўлади. Агар ёмонликка одатланса, ёмонлик билан улғаяди ва жавобгарлик унинг яқинлари бўйнига тушади. Шунинг учун болани эҳтиёт қилиш, тарбиялаш, ёмонликлардан пок тутиб яхши ахлоқларни ўргатиш лозим. Агар бола юзида ҳаё нурлари кўриниб, баъзи ишлардан уялса ва ҳаё қилса, уни ёмон деб билса, бу яратганнинг ҳидояти ва ахлоқининг яхшилиги ва қалбининг тозалигига далолат қиладиган яхшиликдир. Агар боланинг ҳолати шундай бўлса, у балоғатга етганда комил, ақлли бўлиши билан келажаги порлоқ. Болага чиройли одоб беришга риоя қилиш диққат-эътиборга сазовор иш».

Фильмдаги роли учун ўзбек актрисалари қанча ҳақ олади?

Янгиликлар
Ўзбек киносанъати янги қиёфаларни очган ҳолда кун сайин ривожланяпти. Айниқса ёш истеъдодли актрисалар сони кўпаймоқда. Қизиқ, кўпгина кино ишқибозларининг юрагини забт эта олган ўзбек киносининг ёш ва етакчи атрисалари қанча ҳақ олар экан? “Даракчи” нашри бу ҳақда актрисаларнинг ўзидан сўради, уларнинг ижодий фаолиятига баҳо бериш учун эса режиссёр Ҳилол Насимовни таклиф қилди.
"ЎЗБЕК ТИЛИНИ ЯХШИ БИЛМАЙДИ"




Раъно Шодиева – яъши дидга эга, ролларига талабчан, битта фильмдаги роли учун оладиган гонорарининг миқдори 5000-5500 АҚШ долларини ташкил этади.

Ҳилол Насимов: — Раъно Шодиевага самимият ва ҳурмат билан қарайман. У бошқалар учун намуна бўлиши мумкин. Анча йил олдин унга “Раъно, бир фильмдан иккинчи фильмга сақрашларингиз нуфузингизга салбий таъсир кўрсатиши мумкин. Ўз устингизда ишлаш учун имконият қолдирмаяпсиз”, дегандим. Ўшанда менинг сўзларимни эътиборсиз қолдирмаганидан мамнунман. Камчиликларига тўхталадиган бўлсак, у ўзбек тилини яхши билмайди, бу унга ишда қийинчиликларни туғдириши мумкин.

Организации самостоятельной работы в средней общеобразовательной школе

Таълим ва тараққиёт
Илм-фан
Национальная  программа  по подготовке кадров В Республике Узбекистан приобретает особое значение, так как процесс демократизации и гуманизации процесса обучения и воспитания в стране предполагает формирование духовных потребностей человека, обеспечение высокого уровня интеллектуального, эмоционального и волевого развития личности.  «В центре нашего внимания должно быть повышение духовности не посредством общих высокопарных и трескучих фраз и призывов, а путем практических дел, проводимых с учетом особенностей, присущих каждой социальной категории и группам населения. Высшая цель нашей работы в этом направлении формирование духовно богатой и нравственно цельной, гармонично развитой личности, обладающей независимым мировоззрением и самостоятельным мышлением, опирающейся на бесценное наследие наших предков и общечеловеческие ценности1»-, отмечает в этой связи Президент Республики Узбекистан И. А.  Каримов.    

Роль дошкольного воспитания в подготовке детей к школе.

Таълим ва тараққиёт
Илм-фан
К концу дошкольного возраста ребёнок  становится  готовым к принятию новой для него социальной роли школника, усвоению новой (учебной) деятельности и системы конкретных и обобщённих знаний. Иначе, у него формируется психологическая и  личностная готовность к системному, школьному обучению. Эти важные для дальнейшего развития  изменения психики ребёнка не происходят сами по седее, а являются  результатом целеноправленного  педогогического развития воздействия.

Подготовка высококвалифицированных кадров, как основной гарант развития и модернизации государства

Таълим ва тараққиёт
Илм-фан
   Республика Узбекистан осуществляет построение демократического правового государства и открытого гражданского общества, обеспечивающих соблюдение прав и свобод человека, духовное обновление общества, формирование социально ориентированной рыночной экономики, интеграцию в мировое сообщество. В этой связи остро встаёт вопрос подготовки высококвалифицированных кадров -будущих специалистов, создание условий и действенных механизмов реализации интересов личности.
Важным условием развития Узбекистана, является формирование совершенной системы подготовки кадров на основе богатого наследия народа и общечеловеческих ценностей, достижений современной культуры, экономики, техники и технологии.  

Организация учебного процесса на основе информационной технологии

Таълим ва тараққиёт
Илм-фан
Широкое использование новых образовательных и информационных технологий, предполагают реализацию требований Национальной программы по подготовке кадров в Республике Узбекистан. Для анализа педагогического труда требуется знать показатели- критерии педагогического мастерства, которые помогают учителям-мастерам эффективно осуществлять педагогический процесс.
Любые образовательные концепции и системы требу¬ют для своей реализации определенной системы действий. Если эта система достаточно вариативна и гибка, ее чаще всего называют методической, если же она задается в бо¬лее или менее жесткой алгоритмической последователь¬ности с расчетом на получение гарантированного резуль¬тата, ее именуют технологией.
Если проанализировать любую технологию обучения, то можно заметить, что в них используются широко из¬вестные методы обучения. Но особенность технологии в том, что все это соединено вместе, завязано в жесткую, строгую систему.

Сен бахтлимисан болакай?

Ота-оналар учун

Ота-онадан фарзанд тарбиясида жуда эҳтиёткорлик ва катта масъулият  талаб қилади. Бизнинг ҳаёт олдидаги энг катта вазифамиз  ҳам фарзандимизга ҳаёт берибгина қолмай, балки уни ҳақиқий инсон қилиб ўстиришдир. Тарбия борасида баъзан арзимас бўлиб туюлган,  биз учун аҳамиятсиздек  бўлиб кўринган нарсалар бир кун келиб катта муаммолар туғдириши мумкин.


Ўқувчиларнинг китобхонлик маданиятини шакллантириш

Маънавият
Таълим жараёнини сифат жиҳатдан янги босқичга кўтариш ўқувчиларда китобхонлик маданиятини шакллантиришнинг ташкилий-педагогик жиҳатларини такомиллаштириш билан боғлиқдир. Бу эса ўсиб келаётган авлод маънавиятини истиқлол руҳида шакллантириш вазифаларини амалга ошириш, мактаб кутубхоналаридаги китоб фонди ва адабиётларни ўқувчилар ўртасида кенг ва мақсадли тарғиб қилиш ишларининг самарадорлигини оширишни талаб этади. Таълим-тарбия жараёнини ташкилий-педагогик жиҳатдан тизимли таҳлил этиш, ўз навбатида, бу жараённинг белгиларини ўрганишни тақазо этади. Ана шу тизимнинг марказий қисмларидан бири мактаб кутубхонасидаги китоб фондидир.

Жисмоний тарбияни илмий асосда ташкил этиш ижобий натижаларга эришишнинг муҳим омили

Таълим ва тараққиёт
Илм-фан
Жисмоний тарбияни илмий асосда олиб бориш деганда нимани тушунмоқ керак? Ушбу саволга баъзилар бир ёқлама ёндошадилар, яъни илмий асосда олиб бориш деганда спортда организмга зўр бермаган ҳолда кўп ва мақсадга мувофиқ равишда жисмоний машқлар бажариш тамойилларига қатъий амал қилишни тушунадилар. Тўғри, спортчинниг ҳолати, организми узлуксиз кузатиб турилмас экан, эришилган натижалар тасодифий ва беқарор бўлиб қолади. Яъни, «ҳа бўл, ҳа бўлчилик» билан бирданига оғир машқларни бажаришга уриниш ярамайди. Спортчининг эпчил ва серҳаракат бўлишига имкон берадиган илмий тавсиялар, усуллар жуда кўп.